Agressie kun je niet voorkomen

Iedere dag voer je als professional je werk zo vakbekwaam mogelijk uit. Bijna vanzelfsprekend, totdat je geconfronteerd wordt met een agressieve klant.

Heel nadrukkelijk besef je dan dat niets vanzelfsprekende is en dat jijzelf en je medewerkers kwetsbaar zijn.

Tegelijkertijd brengt een dergelijke situatie ook veel praktische vragen met zich mee. Hoe had ik dit kunnen voorkomen? Hoe had ik hierin beter kunnen sturen? Hoe ga ik om met de emoties bij mezelf en het teamlid?

Om de vele praktische vragen te beantwoorden ben ik op zoek gegaan naar praktische oplossingen.

De antwoorden vond ik in de training van Metanoia. Stapsgewijs heeft het team geleerd bewust te worden van de soorten van agressie, de persoonlijke begrenzing en hoe om te gaan met de diverse situaties uit de praktijk.

In de trainingsopstelling was veiligheid gegarandeerd, medewerkers konden zich kwetsbaar opstellen. Het daadwerkelijk oefenen met een acteur gaf inzicht in de persoonlijke ontwikkelpunten en competenties die al goed ontwikkelt waren.

Medewerkers kijken terug op een zinvolle dag die hen voldoende bagage heeft gegeven om toe te passen in lastige situaties. Maar bovenal zijn ze zich bewust geworden hoe je grenzen aangeeft en ervoor zorgt dat een situatie niet escaleert.

Vanuit goed werkgeverschap vind ik de veiligheid van medewerkers belangrijk. Je zult nooit kunnen voorkomen dat je met een agressieve klant te maken krijgt maar je kunt wel voorkomen dat je niet voorbereid bent op lastige situaties.

Rabobank Drachten

Teamleider particulieren

NVPA Belbin SVSC
Metanoia
Training & Coaching

  • Telefoon : 0512 51 59 15
  • E-mail     : info@metanoia.nl
  • KVK        : 01065004